Totalt antall sidevisninger

mandag 10. januar 2011

Sirup..




Idag har jeg laget sirup til kaffe... Nam nam, håper jeg... Jeg bruker nesten alltid sirup i min kaffelatte, så da fant jeg ut at jeg skulle lage min egen. Jeg aner ikke hvordan den smaker, men jeg gjorde følgende:



1/2 liter vann



1/2 liter sukker



1 vaniljestang, splittet og tatt ut alle frøene



Ga det hele et oppkok og lot det stå å trekke i 20 min






Jeg hadde noen flasker som det har vært kaffesirup på før, og de har jeg vasket i oppvaskmaskinen og nå kokte jeg de i vann samtidig som jeg laget sirupen. Jeg har imidlertid hørt at sirupen blir bedre om den får stå en liten stund - dvs en måned eller to...så da har jeg tenkt å lure den bort i kjølerommet til naboen og sette den der.






Jeg skal også lage sirup med kanel og kardemomme smak. Da følger jeg samme oppskrift som over her, men i tillegg legger jeg oppi en pakke med kanelstenger (det er tre stk i en pakke) og i den med kardemomme legger jeg oppi kardemommefrø. Vet ikke hvor mange ennå, men det må jeg bare prøve meg frem på. Her i Horten har vi en butikk som heter MEKK og vi fikk en tilbudsavis i posten idag og der har de sånne flasker med kork som er tett til bare 10 kr flasken. Spørs om ikke jeg må en tur dit denne uken...




Til middag idag hadde vi pannekaker... Ganske kjedelig mat, men lett for meg - iallfall sånn vi gjorde det idag. Jeg har nemlig en takke og den satt jeg midt på spisebordet, laget pannekakerøre og fant frem tilbehør.

I høst var vi på en matfestival i Sandefjord og der fikk vi kjøpt pannekaker som ble stekt mens vi ventet, og jeg kjøpte med ost og skinke, jentene kjøpte med nugatti. Og selvsagt måtte vi ha det idag også. Jeg spiste med ost og skinke, og jentene spiste med nugatti eller syltetøy.

Og selvsagt tok jeg bilde av dette også :-)



Det var veldig godt og det var fort gjort å steke pannekakene på takken. Jeg liker vanligvis ikke å servere pannekaker til middag, men det er vel hovedsaklig fordi jeg syns det er så ufattelig kjedelig å stå på kjøkkenet å steke pannekaker. Men dette var en god idè siden jeg slapp å steke alle pannekakene, og det ble ikke stekt flere enn det ble spist. Dermed ingen rester av pannekaker - bare røre som er klar om noen vil ha pannekaker senere.
Nå skal jeg være flink å komme meg inn på kontoret og scrappe litt... bilder kommer etterhvert...

1 kommentar:

Annie S sa...

Åååå det hørtes godt ut. Tror jammen jeg kommer på et kaffebesøk om ikke så altfor lenge :)